Η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών βρίσκεται σε πλήρη «άνθηση» τα τελευταία χρόνια, με χιλιάδες τίτλους να κυκλοφορούν σταθερά κάθε μήνα για ηλεκτρονικό υπολογιστή, κονσόλες ή φορητές συσκευές. Είναι ενδεικτικό πως πριν από λίγα χρόνια η Microsoft αποφάσισε να δαπανήσει 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια για την εξαγορά του δημοφιλούς παιχνιδιού Minecraft. Την ίδια ώρα, χρόνο με το χρόνο, το ρεκόρ πωλήσεων «σπάει» από νέους τίτλους που κάνουν την εμφάνισή τους στην παγκόσμια αγορά.
Ο τζίρος της βιομηχανίας των βιντεοπαιχνιδιών το 2013 ήταν 67 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ το 2017 έφτασε τα 82 δισεκατομμύρια δολάρια. Η άνοδος αυτή συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό και πιθανότατα τα νούμερα αυτά κινούνται, πλέον, σε τριψήφιο επίπεδο δισεκατομμυρίων.
Παρ’ όλα αυτά, τα βιντεοπαιχνίδια εξακολουθούν να έχουν σε μεγάλο βαθμό κακή φήμη, λόγω του εθισμού που παρατηρείται πολλές φορές σε διάφορες ηλικίες, λόγω της πολύωρης ενασχόλησης με αυτά. Φτάνουμε έτσι στο σημείο πολλές φορές τα βιντεοπαιχνίδια να θεωρούνται αντικοινωνικά και εθιστικά, ενώ συνδέονται σε πολλές περιπτώσεις και με την παχυσαρκία.
Όπως δείχνουν ωστόσο διάφορες επιστημονικές έρευνες, από τη στιγμή που γίνεται λογική χρήση των βιντεοπαιχνιδιών, διαθέτουν σημαντικά εκπαιδευτικά, κοινωνικά, νοητικά και ψυχολογικά πλεονεκτήματα.
Χρόνιες παθήσεις και βιντεοπαιχνίδια
Σε μελέτη που πραγματοποίησαν ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Γιούτα των ΗΠΑ, διαπίστωσαν πως τα βιντεοπαιχνίδια βελτιώνουν σημαντικά την κατάσταση ατόμων με χρόνιες παθήσεις, όπως είναι για παράδειγμα η κατάθλιψη, η πάθηση Πάρκινσον, ο αυτισμός, ακόμη και περιπτώσεις αναπηρίας. Φαίνεται πως η ενασχόληση των ατόμων αυτών με συγκεκριμένα παιχνίδια βελτίωσε στοιχεία του χαρακτήρα τους, όπως είναι η υπομονή και η αποφασιστικότητα, αλλά παράλληλα και διάφορα άλλα φυσικά χαρακτηριστικά.
Λήψη αποφάσεων
Ένας ακόμη τομέας το οποίο μπορεί να βοηθήσουν τα βιντεοπαιχνίδια, είναι η γρήγορη και σωστή λήψη αποφάσεων. Αυτό επιβεβαιώνεται από έρευνα του πανεπιστημίου Rochester της Νέας Υόρκης σε άτομα που έπαιξαν το παιχνίδι Grand Theft Auto. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο γνωστός στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών Lex Veldhuis, ο οποίος ασχολήθηκε αρχικά σε ανταγωνιστικό επίπεδο με το Starcraft και άλλα βιντεοπαιχνίδια, πριν μεταπηδήσει και ασχοληθεί επαγγελματικά με τα παιχνίδια με την τράπουλα. Ο ίδιος αναφέρει πως η εμπειρία του με τα βιντεοπαιχνίδια είναι αυτή που του επέτρεψε να γίνει αργότερα καλύτερος παίκτης στη νέα του δραστηριότητα, επηρεάζοντας θετικά την ικανότητά του να παίρνει γρήγορες και σωστές τις περισσότερες φορές αποφάσεις.
Προσοχή και συγκέντρωση
Τα βιντεοπαιχνίδια είναι σε θέση να μας κάνουν πιο προσεχτικούς, επιτρέποντάς μας να δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση και να εντοπίζουμε λεπτομέρειες που υπό φυσιολογικές συνθήκες δεν θα αντιλαμβανόμασταν ή δεν θα δίναμε ιδιαίτερη σημασία. Αυτό κάνει πολλούς να είναι πιο προσηλωμένοι και πιο συγκεντρωμένοι στον στόχο τους στην πραγματική ζωή, σε διάφορα επίπεδα. Το 2012, ο μεγάλος μύθος της παγκόσμιας κολύμβησης Michael Phelps παραδέχτηκε πως έπαιζε 30 ώρες την εβδομάδα το παιχνίδι Call of Duty, κάτι που όπως ανέφερε τον έκανε να νιώθει πιο ξεκούραστος και συγκεντρωμένος στις προπονήσεις και στους επίσημους αγώνες.
Βελτίωση δεξιοτήτων
Επιστημονική μελέτη ερευνητών του πανεπιστημίου Deakin της Μελβούρνης στην Αυστραλία έδειξε πως σε υγιή άτομα προσχολικής ηλικίας, η χρήση βιντεοπαιχνιδιών είχε ως αποτέλεσμα να αναπτύξουν καλύτερο έλεγχο όσον αφορά τη διαχείριση αντικειμένων και την αντίληψη για καθημερινά πράγματα που υπάρχουν γύρω τους.
Τρίτη ηλικία και βιντεοπαιχνίδια
Άτομα τρίτης ηλικίας που ασχολούνται με βιντεοπαιχνίδια είναι λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν ψυχολογικές παθήσεις όπως είναι η κατάθλιψη, που εμφανίζεται κατά κύριο λόγο σε προχωρημένες ηλικίες. Είναι όλο και περισσότεροι οι ηλικιωμένοι που ασχολούνται με τις νέες τεχνολογίες και τα βιντεοπαιχνίδια, γεγονός που μας δείχνει πως ουσιαστικά καταρρίπτεται ο μύθος που αναφέρει πως προορίζονται για συγκεκριμένες ηλικίες.
Σωματική δραστηριότητα και βιντεοπαιχνίδια
Σίγουρα το να κάθεται κανείς στην καρέκλα του με τις ώρες είναι παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει στην παχυσαρκία και σε παθήσεις που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με αυτή. Υπάρχουν, ωστόσο, πάρα πολλά βιντεοπαιχνίδια που ενθαρρύνουν τη φυσική άσκηση. Κλασικό παράδειγμα αποτελεί η κονσόλα Nintendo Wii με το πλήθος διαθέσιμων παιχνιδιών με αθλήματα, με χορό και άλλες δραστηριότητες, οι οποίες σύμφωνα με ειδικούς είναι εφάμιλλα της αεροβικής παραδοσιακής γυμναστικής. Υπάρχει μάλιστα και σχετική έρευνα της αμερικανικής ένωσης ψυχολόγων, η οποία αναφέρει πως κάποιος που ασχολείται με τέτοιου είδους βιντεοπαιχνίδια, είναι πολύ πιο πιθανό να δοκιμάσει κάποιο πραγματικό άθλημα και να ασχοληθεί πιο εντατικά με αυτό.
Η προσωπικότητά μας
Ερευνητές του πανεπιστημίου MIT αναφέρουν πως τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να μας κάνουν εκτός των άλλων και καλύτερους ανθρώπους. Πως γίνεται αυτό; Τα βιντεοπαιχνίδια αντιπροσωπεύουν ένα πολύ ευχάριστο τρόπο ανάπτυξης ιδεών και αλληλεπίδρασης με άλλους παίκτες. Ορισμένες κατηγορίες, όπως τα παιχνίδια στρατηγικής, αλλάζουν εντελώς τον τρόπο με τον οποίο σκεπτόμαστε και μας οδηγούν σε πιο σωστές και ηθικές αποφάσεις στην πραγματική μας ζωή.
Disclaimer
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.