{...} Τις τελευταίες ημέρες γράφονται πολλά για τη ζωή και τη διαδρομή του Μανώλη Γλέζου. Εδώ θ’ ασχοληθούμε με ένα ελάχιστα γνωστό περιστατικό της αγωνιστικής του διαδρομής. Ο Μανώλης Γλέζος, επτά μόλις χρόνια από το κατέβασμα της
ναζιστικής σημαίας, «επιστρέφει» στην Ακρόπολη, αυτή τη φορά για ν’ ανεβάσει κάτι άλλο… Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.
Τον Ιανουάριο του 1947, η Ελλάδα «καταφέρνει» να είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που, βγαίνοντας από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μπαίνει σ’ έναν αιματηρό εμφύλιο που προκαλεί περισσότερες ανθρώπινες, πολιτικές και οικονομικές απώλειες απ’ όσες η παγκόσμια διαμάχη. Μόλις στις 27 του μήνα σχηματίζεται μια από τις πολλές κυβερνήσεις της περιόδου, αυτή του Δημητρίου Μαξίμου, που μένει στην ιστορία ως «Επτακέφαλος Κυβέρνησις», λόγω του ότι σχηματίζεται με τη συνεργασία 7 πολιτικών αρχηγών κοινοβουλευτικών κομμάτων, εκτός αυτού των Φιλελευθέρων.
Σε αυτό το παγωμένο κλίμα, οι Αθηναίοι, στις 30 Ιανουαρίου, υψώνουν μετά τις 21.15 το βλέμμα στον Ιερό Βράχο. Διαπιστώνουν έκπληκτοι ότι σε αυτόν κυριαρχεί φωτεινή επιγραφή με τις λέξεις: «Να φύγουν οι Αγγλοι». Οπως είναι κατανοητό, σε Αστυνομία και κυβέρνηση σημαίνει αμέσως συναγερμός. Η επιγραφή κατεβαίνει μέσα σε 45 λεπτά, έχοντας όμως επιτελέσει τον βασικό της στόχο: Να αποδείξει ότι οι δυνάμεις του ΕΑΜ είναι επιχειρησιακά δυνατές για προπαγανδιστικές ενέργειες σε στόχους με παγκόσμια και πανίσχυρη συμβολική σημασία, όπως η Ακρόπολη.
Οι κυβερνητικές εφημερίδες προσπαθούν να υποβαθμίσουν το γεγονός, τονίζοντας τη «βεβήλωση του ιστορικού χώρου». Αντίθετα, οι δύο εφημερίδες της Αριστεράς («Ελεύθερη Ελλάδα», «Ριζοσπάστης») μιλούν για «συμβολική ενέργεια», ενώ δημοσιεύουν άλλοτε ηρωικά και άλλοτε σατιρικά κείμενα για την πράξη. Ο «Ριζοσπάστης» των ημερών, προσπαθώντας να δικαιολογήσει την πράξη, εντάσσει στην ενέργεια μέχρι και τα κλεμμένα από τους Βρετανούς Γλυπτά του Παρθενώνα: «Είναι μάλιστα βέβαιο ότι η Ακρόπολις ειδικά υπήρξε μετριοφρονεστάτη στην επιγραφή της. Γιατί θα είχε όλα τα δικαιώματα να συμπληρώσει την επιγραφή: Να φύγουν οι Αγγλοι και να επιστρέψει η Καρυάτις που τη σούφρωσε κάποιος Αγγλος λόρδος Ελγίνος»{...}
** Πώς εμπλέκεται ο Μανώλης Γλέζος σε αυτήν την υπόθεση; Ποιοι ήταν και ποια ειδικότητα είχαν αυτοί που ανέβασαν την επιγραφή στην Ακρόπολη; Πώς την ηλεκτροδότησαν; Ποια ήταν η συνέχεια; Τι έγραψαν εφημερίδες της Αριστεράς και της Δεξιάς; Τις απαντήσεις δίνει το εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα του συνάδελφου και φίλου ΚΩΣΤΑ ΜΠΟΡΔΟΚΑ στον Ελεύθερο Τύπο. Ο Κώστας είναι λάτρης και συλλέκτης αρχειακού υλικού εντύπων, με ένα ζηλευτό αρχείο.
Διαβάστε εδώ ολόκληρο το θέμα.
ναζιστικής σημαίας, «επιστρέφει» στην Ακρόπολη, αυτή τη φορά για ν’ ανεβάσει κάτι άλλο… Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.
Τον Ιανουάριο του 1947, η Ελλάδα «καταφέρνει» να είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που, βγαίνοντας από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μπαίνει σ’ έναν αιματηρό εμφύλιο που προκαλεί περισσότερες ανθρώπινες, πολιτικές και οικονομικές απώλειες απ’ όσες η παγκόσμια διαμάχη. Μόλις στις 27 του μήνα σχηματίζεται μια από τις πολλές κυβερνήσεις της περιόδου, αυτή του Δημητρίου Μαξίμου, που μένει στην ιστορία ως «Επτακέφαλος Κυβέρνησις», λόγω του ότι σχηματίζεται με τη συνεργασία 7 πολιτικών αρχηγών κοινοβουλευτικών κομμάτων, εκτός αυτού των Φιλελευθέρων.
Σε αυτό το παγωμένο κλίμα, οι Αθηναίοι, στις 30 Ιανουαρίου, υψώνουν μετά τις 21.15 το βλέμμα στον Ιερό Βράχο. Διαπιστώνουν έκπληκτοι ότι σε αυτόν κυριαρχεί φωτεινή επιγραφή με τις λέξεις: «Να φύγουν οι Αγγλοι». Οπως είναι κατανοητό, σε Αστυνομία και κυβέρνηση σημαίνει αμέσως συναγερμός. Η επιγραφή κατεβαίνει μέσα σε 45 λεπτά, έχοντας όμως επιτελέσει τον βασικό της στόχο: Να αποδείξει ότι οι δυνάμεις του ΕΑΜ είναι επιχειρησιακά δυνατές για προπαγανδιστικές ενέργειες σε στόχους με παγκόσμια και πανίσχυρη συμβολική σημασία, όπως η Ακρόπολη.
Οι κυβερνητικές εφημερίδες προσπαθούν να υποβαθμίσουν το γεγονός, τονίζοντας τη «βεβήλωση του ιστορικού χώρου». Αντίθετα, οι δύο εφημερίδες της Αριστεράς («Ελεύθερη Ελλάδα», «Ριζοσπάστης») μιλούν για «συμβολική ενέργεια», ενώ δημοσιεύουν άλλοτε ηρωικά και άλλοτε σατιρικά κείμενα για την πράξη. Ο «Ριζοσπάστης» των ημερών, προσπαθώντας να δικαιολογήσει την πράξη, εντάσσει στην ενέργεια μέχρι και τα κλεμμένα από τους Βρετανούς Γλυπτά του Παρθενώνα: «Είναι μάλιστα βέβαιο ότι η Ακρόπολις ειδικά υπήρξε μετριοφρονεστάτη στην επιγραφή της. Γιατί θα είχε όλα τα δικαιώματα να συμπληρώσει την επιγραφή: Να φύγουν οι Αγγλοι και να επιστρέψει η Καρυάτις που τη σούφρωσε κάποιος Αγγλος λόρδος Ελγίνος»{...}
** Πώς εμπλέκεται ο Μανώλης Γλέζος σε αυτήν την υπόθεση; Ποιοι ήταν και ποια ειδικότητα είχαν αυτοί που ανέβασαν την επιγραφή στην Ακρόπολη; Πώς την ηλεκτροδότησαν; Ποια ήταν η συνέχεια; Τι έγραψαν εφημερίδες της Αριστεράς και της Δεξιάς; Τις απαντήσεις δίνει το εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα του συνάδελφου και φίλου ΚΩΣΤΑ ΜΠΟΡΔΟΚΑ στον Ελεύθερο Τύπο. Ο Κώστας είναι λάτρης και συλλέκτης αρχειακού υλικού εντύπων, με ένα ζηλευτό αρχείο.
Διαβάστε εδώ ολόκληρο το θέμα.
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.